Przewoźnik świadczący usługi dla województwa podkarpackiego twierdzi, że spełnienie wszystkich wymogów niezbędnych do uruchomienia połączeń na linii 102 jest obecnie niemożliwe. Mimo to analizuje możliwości prowadzenia ruchu w relacjach z Polski na Ukrainę. Do wprowadzenia do rozkładu jazdy regularnych kursów po wyremontowanej trasie droga jest jednak bardzo daleka.
Samorząd województwa podkarpackiego poinformował niedawno, że aktualnie
nie planuje uruchamiania i finansowania połączeń na linii kolejowej 102 Przemyśl Główny – Malhowice – granica państwa – Niżankowice w relacjach międzynarodowych. Wyremontowana w 2022 r. infrastruktura pozostanie więc niewykorzystywana. Jedną z podstawowych przyczyn rezygnacji z wcześniejszych założeń ma być brak możliwości prowadzenia tam ruchu przez operatora, spółkę Polregio.
Problemy z załogą i ubezpieczeniem, które pokonali inniTa potwierdziła, że w jej opinii uruchomienie połączeń z Przemyśla do Niżankowic lub dalej nie jest aktualnie realne. – Wymagałoby to spełnienia szeregu wymogów formalno-prawnych, w tym m.in. uzyskania ubezpieczenia o odpowiednim zakresie: taboru, pracowników naszej spółki oraz pasażerów podróżujących na terytorium Ukrainy. Niezbędne jest również zapewnienie obsługi pociągu przez pracowników posiadających znajomość języka ukraińskiego – mówi Jakub Leduchowski, rzecznik prasowy Polregio.
Wśród koniecznych warunków wymienia on także zawarcie aneksu do umowy z urzędem marszałkowskim, który gwarantowałby finansowanie przewozów. – Z uwagi na utrzymującą się sytuację wojenną w Ukrainie realizacja części tych wymogów pozostaje obecnie niemożliwa – ocenia przedstawiciel przewoźnika. Pozostaje to zgodne z wcześniejszym stanowiskiem samorządu, który twierdził, że kwestią nierealną jest odpowiednia polisa ubezpieczeniowa.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że na terytorium Ukrainy wciąż wjeżdżają pociągi PKP Intercity i SKPL Cargo. Przewoźnicy ci oferują kursy do Rawy Ruskiej, które są tam skomunikowane z pociągami Kolei Ukraińskich (Ukrzaliznycia, UZ) w kierunku Lwowa. Czy wobec tego Polregio wyklucza całkowicie możliwość uruchamiania pociągów do Niżankowic? – Analizujemy możliwe rozwiązania i potencjalne scenariusze w tym zakresie – mówi jedynie Jakub Leduchowski.
Na początek ruch krajowy?
Przypomnijmy, że UMWP wskazał na możliwość otwarcia ruchu na odcinku krajowym z Przemyśla do Malhowic. Na razie nie ma jednak w tym zakresie żadnych konkretów. Ewentualna inauguracja przewozów najprawdopodobniej nie nastąpi zatem w ciągu najbliższych miesięcy.